Belazerd en Betoeterd - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Peter Delis - WaarBenJij.nu Belazerd en Betoeterd - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Peter Delis - WaarBenJij.nu

Belazerd en Betoeterd

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Tucson

Gerucht: we hadden, gebruikmakend van auto's met buitenlandse kentekens, pas na 11:00 uur 's ochtends de weg op mogen gaan in MexicoStad, een feit (?) dat ons volledig onbekend was maar waar een agent een groep vroege Volvorijders op heeft gewezen. Vriendelijke dienstverlening? Mwah, hij wilde er naar het schijnt 200 dollar per auto voor hebben en dan voel je je toch belazerd. Het protest van de groeiende groep fileveroorzakende Volvorijders heeft gewonnen waarbij de eis om van het onderhandelde bedrag een gestémpeld ontvangstbewijs te krijgen de doorslag heeft gegeven. Het verhaal liep af zonder bijdrage aan de Mexicaanse staatskas (of de huishoudrekening van de agent). Een stempeltje van eigen deeg.

Mexico. Een land met mooie natuur, een vriendelijke bevolking en met een overheid. Een overheid die zich het best laat omschrijven als een organisme. Een organisme dat parasiteert op de samenleving. De schadelijkheid daarvan wordt bepaald door de volgende formule:
S = C x M x V / H
waarin:
S = schadelijkheid voor de samenleving
C = mate van corruptie
M = mate van machtsconcentratie
V = mate waarin de individuele verantwoordelijkheid van ambtenaren is opgelost in het systeem
H = hulpvaardigheid van de individuele ambtenaar
En dat alles met niets anders voor ogen dan het Welzijn van haar Onderdanen. Yeah, right. Het doet de tevredenheid met Europees Nederland toch toenemen ondanks al onze (s)linkse politieke stromingen. Alles is relatief. Wat moet ik gelouterd huiswaards keren...
En de Mexicanen? Die noemen zich World Champions Tax Evasion. Ze hebben ons tot aan de grens uitbundig uitgezwaaid, gefotografeerd met hun camera's en betoeterd met hun claxons. Ze gaan gewoon vrolijk door met hun leven en gaan vrolijk door met het onbeschermd verwekken van katholieke kindertjes dat het een lieve lust is.

Inmiddels zijn we aangekomen in Tucson, Arizona. Hoewel ook de amerikaanse douanebeambten niet kunnen tippen aan de Europese, is het een verademing om ze voor de verandering 's te kunnen verstaan. En de borden langs de weg te kunnen lezen. En wat nog mooier is: het grenzenleed is geleden!

• 01 Augustus 2014 - 17:56

Rinie Tiemssen:

Hoi Peter, ook namens Nellie van harte gefeliciteerd met je verjaardag . Fijne dag en nog veel plezier met het vervolg van de reis. Wij hebben er gisterenavond al een drankje op genomen met zijn vieren. Groetjes aan Arnould en fijne vakantie.

Rinie Tiemessen.